و عاوز تتخلص منها
من الآخر كدة ... بتعمل أي حاجة و نفسك تبطلها ؟؟
طيب ما تبطلها !!!! ايه المانع ؟؟؟
مش قادر
مش قادر
مش قادر
مش عارف أبطل خالص
كل ما أبطل أرجع تاني
أقول مش هعمل كذا ... و أرجع أعمله
أقول مش هفكر في كذا و أرجع أفكر فيه و "الشوق ياخدني "
إيه الحل يا عموا فؤاد ؟؟
النهاردة إن شاء الله سنتناقش -كأسرة مع بعتشينا - في كيفية الإقلاع عن العادات ..... السيئة طبعا و لا انتوا عاوزين تقلعوا عن العادات الحسنة كمان ؟؟
بصوا .. أن هقول اللي عندي , و طبعا مستني إضافاتكم و إسهاماتكم في الموضوع , اللي بجد الموضوع مش هيكمل إلا بيها ,
لأن موضوع الإقلاع ده -و الهبوط - بيتطلب خبرة و تجربه أكثر منه نظريات و خلافه ...
"اتفجنا" ؟؟
وجب يا معلمي
بسم الله
أول حاجة طبعا في أي حاجة هي الأعمال الروحية , و اللي معظم الناس بتطنشها... أنا هتكلم فيها بسرعة , و لو مش عاوزها ... انت و رغبتك ,
عديها , و اعمل scroll down لحد ما تعديها ..
أول حاجة طبعا .... الدعاء : ببساطة جدا ربنا بيقول (ادعوني أستجب لكم) , عاوز حاجة اطلبها من ربنا وهو يحققها لك , شفتم البساطة ؟؟
أي حاجة , طبعا مش هنفصّل و نقول انه سلاح المؤمن و نشرحأهمية الدعاء و مكانته .. أنا هضيف أحاديث بس بدون تعليق علشان التطويل ,,,
قال رسول الله صلى الله عليه و سلم :
"ادعوا الله وأنتم موقنون بالإجابة، واعلموا أن الله لا يقبل دعاء منقلب غافل لاهٍ" خلي بالك من "وأنتم موقنون بالإجابة" دي , و برضه من "لا يقبل دعاء من قلب غافل لاه" اعملهم الاتنين مع بعض علشان تلاقي النتيجة .
" يستجاب لاحدكمما لم يعجليقول دعوت فلم يستجب لي" ما تستعجلش , المهم تواظب على الدعاء حتى لو مش لاقي النتيجة دلوقتي .
" ما على الأرض مسلم يدعو الله بدعوة إلاآتاه الله إياهاأوصرف عنه من السوء مثلهاما لم يدع بإثم أو قطيعة رحم" و ممكن تكون النتيجة جت بس في صورة أخرى انت مش واخد بالك منها "أو صرف عنه من السوء مثلها" !!!
...
...
...
تاني حاجة بقى انت تستفيد من اللي انت فيه
يعني تحتسب على الله المشقة اللي انت فيها و انت بتحاول تقلع عن الحاجة دي ,
قال رسول الله : "ما يصيب المسلم مننصبو لاوصبو لاهمو لاحزنو لاأذىو لاغمحتى الشوكة يشاكها إلا كفر الله بها من خطاياه" , و أظنما فيش هم و لا غم و لا تعب و نصب أكثر من اللي بيحاول يجاهد نفسه و شيطانه و شهوته و أفكاره الغلط ... و لا فيه ??
تالت "هام " ... قناعاتكيا "سيدنا الأفندي" ,
يعني انت من جواكمقتنع انتك تقدر تبطلأغاني مثلا ؟؟؟
انك تبطل تقعد تبكي على "الحبيب الأولِ " ؟؟
عاوز تغير طريقة تفكيرك اللي "جايباك ورا" دي ؟؟
مقتنع و لا لأ ؟؟؟
ممكن يكون صعب أو صعب قوي , أو صعب جدا , أو صعب خالص .... بس مش مستحيل ,
طالما ربنا أمرك بالحاجة دي , يبقى أكيد جنابك تقدر تعملها , لأنه -اللي أمرك- و هو الله عز و جللا يكلف نفسا إلا وسعها)و هو اللي خلقك و عارف قدراتك ايه .... صح و لا لأ ؟؟
و بدل ما الناس بتقول الآية دي فيسياق العجز , يعني يقول أنا مش هقدر و ( لا يكلف الله نفسا إلا وسعها) !!!!
ليما ما تقولهاش فيسياق المقدرة , يعني تقول أنا هقدر علشان ربنا (لا يكلف الله نفسا إلا وسعها) يبقى طالما كلفني بالأمر فهو في وسعي و أقدر أعمله !!
و اسمع كلام ابن القيم كده بيقول لك ايه : "ولو توكل العبد على الله حق توكلهفي إزالة جبل من مكانهوكانمأموراً بإزالته...... لأزاله " !!!
سمعت حاجة زي دي قبل كده ؟؟
أول حاجة التوكل و طلب المعونةمن الله عز و جل , لو حتى هتزحزح جبل , لأنه ربنا أمرك بكده يبقى هو عارفانك تقدرتعمل كده و أنت هتعمل كده إن شاء الله .. اجمد انت بس و شد حيلككده
ولو ما قدرتش من أول مرة عادي , أو لو بطلت و رجعت عادي برضه , طالما انت بتحاول ... يبقى انت ماشي في الطريق الصح , يقول تعالى (و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا و إن الله لمع المحسنين )
يعني لازم جهاد , مش بالساهل كده ,
و الحديث المشهور "إنعبدا أصاب ذنبا فقال: رب أذنبت فاغفره فقال ربه: أعلم عبدي أن له ربا يغفرالذنب و يأخذ به ؟ غفرت لعبدي ثم مكث ما شاء الله ثم أصاب ذنبا فقال: ربيأذنبت آخر فاغفر لي قال: أعلم عبدي أن له ربا يغفر الذنب و يأخذ به ؟ غفرتلعبدي ثم أصاب ذنبا فقال: رب أذنبت آخر فاغفر لي قال: أعلم عبدي أن له ربايغفر الذنب و يأخذ به ؟ قد غفرت لعبدي فليعمل ما شاء" يعني ليعمل ما شاءطالما يستغفر و يتوب , يذنب تحت وطأة الشهوة و النفس الأمارة و الشيطان و الحاجات الكتيرة دي , لكن يعود مرة أخر ليستغفر و يتوب ...
و الحديث الآخر "ما منعبد مؤمنإلا وله ذنبيعتاده الفينة بعد الفينة أوذنب هو مقيم عليهلا يفارقه حتى يفارق الدنيا إن المؤمن خلقمفتنا توابا نسياإذا ذُكِّر ذَكَر" الحديث مش معناه ان الواحد "يتفق" مع ذنب يبقى ده بقى الذنب بتاعي طول عمري !!! لكن يعني المؤمن ممكن يقعد يجاهد نفسهطول عمره في ذنب مش عارف يبطله طول عمرهخلي بالك من "إذا ذُكِّر ذَكر " !! و اتكلمنا عن حاجة زي دي قبل كدة في موضوع قديم ,,
..
..
النقطة اللي بعد كدة -لأني سرحت و مش عارف أنا فين بالضبط - هي زي ما بيقول بتوع التنمية البشرية ... "الروابط الذهنية" !!!
يعني انك تربط الحاجة اللي عاوز تبطلها دي بحاجة وحشة في دماغك,
يعني مثلا , لو بتشرب سجاير , كل ما تبص على السيجارة افتكر صورة رئتيك الحلوين هيبقى شكلهم ايه -زي ما عملوا في علب السجاير دلوقتي- و افتكر الحاجة الحلوة برضه -لأن فيه نفوس ما بتجيش بالترهيب, لازم الترهيب و الترغيبمع بعض- افتكر انت لو ما شربتش صحتك هتبقى بمب و "تروح تشيل حديد" مع شعبولا ...
و دي حاجة مش جديدة يعني , فقد نبه إليها سلفنا الصالح منذ آلاف السنين ...
ففي موضوع النساء مثلا قال ابن مسعود رضي الله عنه: "إذا أعجبت أحدكم امرأة فليذكر مناتنها!!" , يعني تذكر الحاجات الوحشة في أي امرأة علشان تكرهها , دي طبعا المرأة المحرمة عليك و ليست زوجتك ...
و ابن القيم بيقول برضه :
"الصبر على الشهوة أسهل من الصبر على ما توجبه الشهوة،
فإنها إما أن توجب ألماً وعقوبة،
وإما أن تقطع لذةً أكمل منها،
وإما أن تضيع وقتاً إضاعته حسرة وندامة،
وإما أن تثلم عرضاً توفيره أنفع للعبد من ثلمه،
وإما أن تذهب مالاً بقاؤه خير له من ذهابه،
وإما أن تضع قَدْراً وجاهاً قيامه خير من وضعه،
وإما أن تسلب نعمة بقاؤها ألذ وأطيب من قضاء الشهوة،
وإما أن تُـطَـرِّق لوضيعٍ إليك طريقاً لم يكن يجدها قبل ذلك،
وإما أن تجلب هـمّـاً وغـمّـاً وحزناً وخوفاً لا يقارب لذة الشهوة،
وإما أن تُنْسي علماً ذكره ألذ من نيل الشهوة،
وإما أن تُشَمِّت عدواً وتُحْزِن ولياً،
وإما أن تقطع الطريق على نعمة مقبلة،
وإما أن تُحْدِث عيباً يبقى صفة لا تزول.
فإن الأعمال تُـوَرِّثُ الصفات والأخلاق."
قعد يقول لك حاجات تكرهك فيها أصلا ,,,
علشان كده لازم تربط الحاجة اللي انت عاوز تبطلها برابط يكرهك فيها ,
و تربط اقلاعك عنها برابط محب لنفسك ..
بس ملحوظة كنت سمعتها
لما تيجي تكلم نفسك عن الحاجة الوحشة خليها بالإثبات و لما تتكلم عن الحلو ما تخليهوش بالنفي !!! ؟؟؟
و لا يهمك ...أنا نفسي مش فاهم الكلمتين اللي كتبتهم دول
يعني مثلا في الرابط السيء : التدخين هيبوظ الرئتين , التدخين هيخليني ضعيف و "راجل مسوس"
و فيالرابط الحلو ما تجيبش سيرة التدخين و لا النفي بتاعه : يعني ما تقولش لما ما أدخنشهبقى قوي , لما ما أدخنش هبقى زي الحمـ.... قصدي زي الحصان
إنما تخلي إثبات مع الصفة الحلوة مثلا : لما أقلع هبقى أقوى , لما أقلع هكون أحسن , يعني ما تجيبش سيرة الصفة اللي انت الوحشه مع الصفاتالحلوة , لأنهم بيقولوا قال ايه العقل اللاواعي ممكن يتلخبط لأنه بيدخل المعلومات و البيانات من غير ما يفهمها, زي مثلا لو قلت لك : ما تفكرش في وردة حمراء!!! أكيد انت فكرت في وردة حمرة هي دي النظرية
النقطة اللي بعد كدة و شكلها و الله أعلم الأخيرة لأني أنا شكلي اللي ناوي أبطل كتابه ,
انك زي ماقلنا ما ينفعش تقول "ما تفكرش في وردة حمراء" , إنما تقول "فكر في وردة صفراء مثلا "
يعني ما ينفعش تعمل delete لحاجة في دماغك
إنما ممكن تعمل replace علشان مخك لازم هيفضل يدور و "يدعبس" عن الحاجة اللي هو كان بيعملها و انتبطلتها , فلازم تحط له بديل علشان يهدى و يسكت , بدل ما يرجعك ليها تاني ,
آخر نقطة بقى علشان الناس اللي زهقت - بيني و بينكم أنا شخصيا زهقت - ..
الذكريـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـات ...
علشان الحاجات دي هي بداية السلم ...-أو الزحليقة -
وقال ابن القيم –رحمه اللهتعالى -: " والنظر أصل عامة الحوادث التي تصيب الإنسان فإن النظرة تولدخطرة ثم تولد الخطرة فكرة ثم تولد الفكرة شهوة ثم تولد الشهوة إرادة ثمتقوى فتصبر عزيمة جازمة فيقع الفعل ولا بد ما لم يمنع منه مانع وفي هذاقيل : الصبر على غض البصر أيسر من الصبر على ألم ما بعده " .
الشاهد من كلامه "النظرة تولد خطرة ثم تولد الخطرة فكرة ثم تولد الفكرة شهوة ثم تولد الشهوة إرادة ثمتقوى فتصبر عزيمة جازمة فيقع الفعل ولا بد ما لم يمنع منه مانع وفي هذاقيل : الصبر على غض البصر أيسر من الصبر على ألم ما بعده "
...
فيه طريقة اسمها التركيب !!!
و النتيجة هتكون مضمونة .... انت هترجع تاني :(
و قبل ما أخلص -هو أنا هسيبكم بالساهل -
عاوزك تفتكرني يا ويكا و انت قاعد على الأريكة و بتندغ لبان سيكا ... بعد أول و تاني و تالت و عاشر محاولة فاشلة !!!!
أيوة قبل ما تبدأ لازم تعرف إنكمش هتقدر تبطل أي حاجة بسهولة -قطيعة , ما حدش بياكلها بالساهل - فماتخليش الإحباط و اليأس يتملكك من أول مرة ...
(و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا)
و جزاكم الله خيرا
و آسف على الإطالة -زي كل مرة -
و طبعا دي بس كانت وجهة نظري
أو بمعنى آخر ... نصيحة مجرب "ملسوع" !!
طبعا أنا مستني آراءكم في الموضوع و مقترحاتكم ...
تحية عطرة يعني
و لا تنسوا كاتب الموضوع الأصلي من دعوة صالحة إن ربنا يتوب علينا و يهدينا و يوفقنا لما يحب و يرضى ..
و طبعا >> حقوق النشر للجميع <<
لو رأيت إنه يستحق النشر
و ياريت تذكر رابط المدونة :
6azbeet.blogspot.com
أو على الأقل تذكر إنه منقول
......................
تحيتي
.....
7 حط تعليقك:
انت ظريف
دمك خفيف
اسلوبك جميل
كلامك سليم
جننتنى يا بن الايه
جامد جدا وانا سعيد انى لقيت البلوج ده
ودى كانت خامس مقالة اقرأها ولسه هكمل تانى واتمنى انك تستمر فى الكتابة وانا استمر فى متابعة كتاباتك
جزاك الله خيرا
بقولك انا بصيت على بروفايلك
وطلعنا زملاء هندسة وجيش
انا هندسة القاهرة دفعة 2008 قسم مدنى
وبرضه داخل الجيش بس مستنى نتيجة ظابط ولا عسكرى ؟
ياريت نتعرف يا مان
ra2ednagm@yahoo.com
رائد
أهلا و سهلا ياباشمهندس :)
و شكرا جزيلا لمرورك ..
أنا سعيد بجد إن المدونة عجبتك :)
و يارب تشرفنا على طول ..
و أنا سعيد إني أتعرف عليك ..
و أنا أضفت ميلك في الماسنجر ..
جزانا و إياكم ..
تحيتي
جزاك الله خيرا
الموضوع فوق فوق فوق الرائع
جعله الله فى ميزان حسناتك
وجي القلم ,
جزانا و إياكم ,
و الحمد لله إن الموضوع لاقى استحسان حضرك ,
نفعنا الله و إياكم بما نقول ,
شكرا جزيعلى المرور الطيب ,
تحيتي
بسم الله ماشاء الله عليك .... لا الصراحة انت حقك أداب او تربية او اصول دين- بجانب هندسة طبعا-...
جزاك الله عنا كل خير موضوع رائع ومضمون أروع وكاتب أكثر روعة ....
ده أول موضوع اقراه ليك وان شاء الله مش هيكون اخر موضوع ...
انا عرفت دلوقتي مصطفى ابوزيد ضايفك عنده ليه ..ربنا يكرمك
Eng /Slm Khalaf
غير معرف :
اهلا بيك يا باشمهندس سالم ,
نورت المدونة بجد :) ,
بس تف من بقك يا راجل , آداب إيه و لا تربية , الحمد لله الذي عافانا ,
أنا مش بذم في الكليات , أنا كان نفسي أدخل آداب عربي , بس المشكلة في فرص العمل للكليات دي للأسف :( ,
المهم , منورنا ياباشمهندس , و إن شاء الله نكون أصدقاء :)
إرسال تعليق